بارگذاری

هود های شیمیایی

هود شیمیایی یا فیوم هود چیست:

هود شیمیایی هودی است که جهت تهویه بخارات اسید ،گرد و غبار،گاز ها و … به عنوان پر کاربردترین دستگاه برای تهویه محلی استفاده میشود.

هود شیمیایی به دو نوع اصلی تقسیم بندی میشود:
1- هود های شیمیایی با کانال که هوا را از سمت جلو(قسمت باز کابین) به داخل میکشند و از طریق کانال به بیرون از ساختمان هدایت میکنند.

2- هود های شیمیایی بدون کانال که هوا را از سمت جلو دستگاه(قسمت باز کابین) به داخل میکشند و سپس هوا  از طریق فیلتراسیون ایمن میشود و به اتاق باز میگردد.

هود های شیمیایی با توجه به کاراییشان دارای یک روشنایی ساده یا روشنایی با پوشش ضد بخار هستند.

درب جلویی دستگاه  معمولا از جنس شیشه میباشد که دارای وزنه تعادلی بوده و در ریل به صورت عمودی به بالا و پایین  حرکت میکند.این شیشه به کاربر اجازه میدهد که در هنگام کار اشیا داخل اتاقک هود را نیز ببیند و همچنین به عنوان یک صد در برابر مواد پر خطر نیز از کاربر محافظت میکند.

در نسخه های آموزشی این دستگاه ،قسمت عقب و یا بغل دستگاه نیز شیشه ای است تا چندین دانش آموز بتوانند به طور هم زمان داخل دستگاه را مشاهده نماید.

ابعاد هود های شیمی به طور کلی میتواند در عرض های 100،120،150،180،200 سانتی متر  وعمق بین 70 تا 90 سانتی متر و ارتفاع بین 190 تا 270 سانتی متر متغییر باشد که این طرح ها میتواند از یک تا سه اپراتور را پوشش دهد.

برای کار با مواد فوق العاده خطرناک میتوان از دستکش بر روی شیشه ثابت جلویی در طراحی متفاوت دستگاه استفاده کرد تا از هر گونه تماس مستقیم فیزیکی اپراتور با مواد و ابزار کار جلوگیری کرد.

جنس هود های شیمیایی میتواند از مواد زیر باشد


1-از جنس ورق فلزی با پوشش رنگ الکترواستاتیک که در این مورد با توجه به اینکه مبلغ کمتری بابت یک دستگاه هود پرداخت میشود ولی در طول زمان دستگاه شما دچار مشکلات خوردگی توسط اسیدها و بخارات اسیدی میشود.

2-از جنس فولاد ضد زنگ(استنلس استیل) که معمولا هود های شیمی ضد اسید و ضد خوردگی را از این جنس تولید میکنند که با توجه به اینکه قیمت این هود بالا تر از مورد 1 است اما در برابر خوردگی بسیار مقاوم میباشند.

3-هود های شیمیایی از مواد دیگری مثل پلی پروپیلن ،پلاستیک تقویت شده با الیاف frp ،ام دی اف با سرامیک ضد اسید و … نیز تولید میشود.

هود های شیمیایی بر اساس حجم هوایی که مکش میکنند و تغییر در این حجم هوایی  به سه دسته CAV,RAV,VAV  تقسیم بندی میشوند که هر کدام از این دسته بندی ها به صورت جداگانه در مقاله های بعدی معرفی میگردند.

 

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید